Nyheter

Grön Flygplats 2.0

Norrköping Airport är en av 27 flygplatser som medverkar i klimatprojektet ”Grön Flygplats”. Nu går projektet över till ”Grön Flygplats 2.0” och vi har fångat upp teknisk chef Ola Keil för att få svar kring övergången och projektet i helhet.

– Grön Flygplats är egentligen två projekt. 1.0 är nu avslutad och syftade till att sänka energiförbrukningen på flygplatserna. Nu har vi övergått till 2.0 där vi istället fokuserar på framtidens flyg, säger Ola Keil.

Grön Flygplats är ett samarbete genom Svenska Regionala Flygplatser (SRF) som jobbar för ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och ett helt fossilfritt svenskt flyg 2045. Genom detta klimatprojekt skapas möjligheterna att tanka fossilfritt flygbränsle och att ladda elflygplan efterhand som tekniken utvecklas.

Det är ett femårigt projekt som fått stöd ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden. Grön Flygplats 2.0 samarbetar med många externa aktörer som skapar förutsättningar för det hållbara resandet och möjliggör att nya smarta produkter och tjänster förverkligas.

– Alla svenska regionala flygplatser är på ett eller annat sätt delaktiga. Vi har valt att representera en arbetsgrupp där jag är med och jobbar med infrastrukturen kring drönartrafik. De stadsnära flygplatserna strävar efter att i större utsträckning vara en kunskapsbärare och stöd till kommunerna vid stadsplanering, där hänsyn tas till kommande drönartrafik, berättar Ola.

Projektet går hand i hand med Norrköping Airports vision om ”Framtidens flygplats” och där ingår drönartrafik, vertiports och energihubbar.

– Målsättningen är att flygplatserna ska kunna producera egen el till kommande generationers elflygplan samt kunna lagra el i form av exempelvis batterier, avslutar Ola.