CDP, världens enda oberoende plattform för miljöredovisning, har jobbat med Watershed, ledande hållbarhetsplattform, för att samla in och analysera data för sin egen utsläppsrapportering, där den årliga CDP-rapporten ingår. Cirka 25 000 företag världen över redovisade sin klimatdata via CDP under 2024.
Efter omsorgsfull utvärdering så valde CDP att använda Watershed tack vare dess precisa mätmetod och beprövade spårbarhet av data. Genom att utnyttja Watersheds plattform så genomförde CDP sin mest omfattande utsläppsrapport hittills – tillsammans med deras egna CDP-redovisning – på bara sex veckor.
– Hållbarhetsframsteg behöver robust data. Watersheds mätprocess var en avgörande faktor när vi beslutade att använda plattformen för vår egen rapportering, säger Daniel Turner, Director of Reporting and Operations, CDP.
Insamling av hållbarhetsdata innebär att standardisera stora mängder affärsaktiviteter och anpassa dessa till utsläppsfaktorer som varierar mellan regioner och förändras över tid. Watershed fungerar som en end-to-end plattform med beprövade metoder som standardiserar och transformerar företagsdata till noggrann hållbarhetsdata med 150 olika kontroller som förhindrar vanligt förekommande misstag.
Utöver detta så är Watershed inbyggt i CEDA, som är en databas för utsläppsfaktorer med 60 000 olika variabler från 149 länder världen över. Majoriteten av andra ofta förekommande databaser för utsläppsfaktorer har inte samma globala representation; enligt Watershed så använde enbart 11 procent av de företag som rapporterade till CDP under den senaste rapporteringsperioden dataset för utsläppsfaktorer från flera regioner.
– Vi är hedrade att CDP kommer använda Watershed för att rapportera mot CDP – och verkställa deras föredömliga hållbarhetsprogram, säger Taylor Francis, medgrundare, Watershed. Den påverkan som CDP har haft för att utveckla standarden och för att göra det möjligt för företag och offentliga sektorn att utveckla strategier för att fasa ut fossila bränslen är otvetydig. De är ett utmärkt exempel på hur transparens och data kan skapa verklig drivkraft för utfasning av koldioxid världen över.
Partnerskapet sammanfaller med lanseringen av en ny funktion hos Watershed som gör det möjligt för företag att föra över deras data direkt till CDP-portalen, vilket förenklar processen att rapportera till CDP genom att minska manuella inmatningar och risken för potentiella fel.
CDP ansluter sig till Watersheds hundratals kunder över olika industrier och regioner, som inkluderar fyra av de sex största bankerna i USA, och företag som Spotify, British Airways och Mondelez International. Watershed hanterar för närvarande cirka 1 gigaton koldioxidutsläpp, ungefär motsvarande Japans totala utsläpp.
Foto: Albrecht Fietz