Lekolar, Nordens största leverantör av möbler och material för skola och förskola, har nu börjat att redovisa sina produkters koldioxidekvivalenter. Koncernen blir den första i sin bransch att på detta sätt göra det enklare för kunderna att begränsa sin klimatpåverkan.
– Koldioxidekivalenter är ett mått på den mängd växthusgaser som en produkt genererar under hela sin livscykel. Begreppet förkortas CO2e och mäts i kilo, förklarar Pierre Lennartsson som är hållbarhetschef på Lekolar.
Växthusgasväktare
Ett kilo CO2e motsvarar exempelvis fyra kilometers körning med en bensindriven bil. Pierre jämför med ViktVäktarnas klassiska poängsystem som pedagogiskt och enkelt ger individen koll på sitt kaloriintag.
– När vi exempelvis redovisar en elevstols CO2e ger vi våra kunder ett redskap för att kunna få en översikt över hur stora växthusgaser deras inköp ger upphov till. Det blir till och med möjligt att ha en CO2e-budget för till exempel ett klassrum.
Livsmedelsbranschen var tidigt ute med att ange CO2e i produkternas innehållsdeklaration. Och nu blir Lekolar alltså först i sin bransch där man länge har gått i spetsen för ett genomgripande hållbarhetsarbete utifrån de unga slutanvändarna och deras framtid.
Livscykelanalyser
– Vi är självklart stolta över att vara först i vår bransch. Men det har krävts en hel del arbete och investeringar. Beräkningen omfattar ju allt från materialutvinning och produktion, transporter m.m. Efterhand kommer våra kunder kunna hitta CO2e för fler och fler produkter hos Lekolar. Vårt mål är att informationen ska finnas för alla produkter och vi jobbar hårt på att ta fram dessa siffror – men är också mycket måna om att det ska bli rätt.
Till grund för beräkningarna finns dels ett antal omfattande livscykelanalyser och EPD:er, samt mer generella uppgifter om material och produktion för de produkter där livscykelanalys ännu inte är gjord.
– Det innebär att ju mer information vi får in framöver, desto mer exakta kommer beräkningarna att bli för varje enskild produkt. Här tror jag på en total transparens och ärlighet om hur vi tar fram siffrorna och att de i nuläget bör ses som en fingervisning. De kunder vi arbetar med hade aldrig accepterat något annat, säger Pierre Lennartsson.